Európa
szövete

Koncepció 1
Koncepció 2
Mercurius...
"Térkép"
Parafrázisok
Kiállítások
Konferencia
Videospot
Támogatók
Linkek

Kezdőlap
Kapcsolat
Copyright

Mercurius átadja a gyermek Bacchust a nimfáknak
Jacob van der Borght műhelye (?),
Brüsszel, 1700 körül
Gyapjúból és selyemből szövött, felvető sűrűsége 7/cm; méret: 442x309 cm

Kérjük várja meg, míg a kép betöltődik! Eredeti falikárpit

EGY   TIZENNYOLCADIK   SZÁZADI   BRÜSSZELI   KÁRPIT   KORTÁRS   PARAFRÁZISAI


A Kárpit2 kiállítás katalógusában jelent meg László Emőke avatott történeti tanulmánya, amelyben az Európa szövetének alapjául szolgáló klasszikus kárpiton ábrázolt mitológiai jelenet hátterére is kitér. A történet szerint a Bacchusszal már viselős Semele kérésére megjelent a házában Jupiter, de villámának fénye lángba borította és elégette a halandó asszonyt. Jupiter kitépte anyja hasából a még meg nem született magzatot, hogy saját combjában hordja ki. Az ábrázolt jelenetben Jupiter követe, Mercurius átnyújtja a gyermek Bacchust a Nysa vidékén élő nimfáknak, hogy gondjaikra bízza. „A kárpit középpontjában a csecsemőt átnyújtó Mercurius vörös tunikás, szárnyas sisakot és sarut viselő alakja áll, kezében a gyermek Bacchus, jobbról a csecsemőt átvevő két nimfa. Jobb szélen a jelenetet csodáló nimfák csoportja, a háttérben a nimfák szőlőindákkal befuttatott barlangja, előtte gyümölcsökkel és kannákkal dúsan megrakott asztal látható. Balra a patakban Silenus hűsöl. A kompozízió előterében néhány kisebb cserje és kecskéből tejet szopó gyermekalak található. A bordürben gyümölcsöstálak, virágfüzérek, az alsó sarkokban egy-egy szőlőtőkét átkaroló majom, a felsőkben két-két papagáj. Színvilága gazdag, a piros, zöld, kék, sárga, barna megannyi árnyalatát figyelhetjük meg rajta. A vízszintes oldalak közepén bagoly, oldalán oroszlánnal és kutyával. A 17. század utolsó negyedében a brüsszeli kárpitszövésre erősen hatott a párizsi Manufacture des Gobelins: a mitologikus és allegórikus témák iránti vonzódás, a redőzött antik kosztümökben ábrázolt alakok, a Poussin és Claude Lorrain hatását tükröző tájak, valamint az élénkebb színezés francia befolyásra vall. Ennek a stlusnak egyik legtermékenyebb kartonrajzolója Louis van Shoor (1666-1726), e kárpitsorozat tervezője volt. Mintaképül Jean Dughet és Jean Versini metszeteit használta, melyek Nicolas Poussin Bacchus születését ábrázoló festménye alapján készültek.” (László Emőke: Ovidius Átváltozások című műve alapján készült 16.-17. századi kárpitok a budapesti Iparművészeti Múzeum gyűjteményéből, in: Kárpit2 (kat.), Bp., 2005. 25-26.)